Mercedes-Benz stoler på elektronikken, og går tilbake
til bakhjulsdrift på Viano.
I V-klasse, som forgjengeren ble kalt, var det
forhjulene som leverte kreftene i bakken. Utgangspunktet
for disse bilene er yrkesbiler som ble ganske håpløse å
kjøre med tomme varerom og bakhjulsdrift.
Nå mener imidlertid Mercedes-Benz at elektronikk i form
av avanserte antispinnsystemer og elektroniske
stabilitetssystemer gjør det fornuftig å gå tilbake til
bakhjulsdrift.
Fordel
Overgangen til bakhjulsdrift gir bedre balanse i bilen,
særlig i svinger. Med bakhjulsdrift kan gassen brukes
forsiktig til å holde balansen gjennom svingen, noe
passasjerer vet å sette pris på. Blir farten for høy vil
Viano på tørr asfalt først dytte på forhjulene. Denne
understyringen er det som regel ikke futt nok i motoren
til å utjevne, og derfor vil nok de fleste oppfatte
kjøreegenskapene ved aktiv kjøring som trygge og
kjedelige.
På grus, vårt substitutt for vinterglatte veier, endrer
bilen oppførsel og det blir oftere behov for assistanse
fra det elektroniske stabilitetssystemet for at baken
skal holde seg på plass. En så stor bil som Viano vil
kunne endre karakter betydelig avhengig av faktorer som
last og føreforhold, og det er fortsatt et skille til
personbilene med betydelig lavere tyngdepunkt.
Møter motstand
220 CDI-motoren er nok det minste motoralternativet som
kan gjøre en fornuftig jobb. Selv ved kjøring uten last
brukes hestekrefter og dreiemoment fullt ut. 150
hestekrefter 3.800 o/min sørger for spurtstyrken, og 330
Newtonmeter (Nm) trekker deg opp bakkene. Akselerasjonen
ved bykjøring og i landeveisfart er akseptabel, men fra
rundt 90 km/t tar det betydelig lengre tid å øke farten.
I 100 km/t med femtegiret på plass viser turtelleren
2.200 o/min, og motoren gir et uanstrengt inntrykk. Like
uanstrengt virker den ikke ved hard akselerasjon,
dieselknattringen slår ganske effektivt inn i kupeen.
Savner konstantfartholder
En naturlig kombinasjon med en fin femtrinns
automatgirkasse hadde vært kontantfartholder. Det er
ekstrautstyr, og vi anbefaler at de 2.150 kronene det
koster legges på toppen av en ikke alt for dyr
automatgirkasse til 15.450 kroner.
Myke girskift men med litt somling karakteriserer
girkassen. Den manuelle sjaltefunksjonen er på
Mercedes-Benz'-vis tilgjengelig ved å bevege girspaken
sideveis. Den overstyrer dine valg ved både for høyt og
for lavt turtall.
Testbilen var utstyrt med luftfjæring på bakakselen
(ekstrautstyr 13.710 kroner). Ved siden av å sørge for
at bilen holder seg i vater, kan den brukes til å
justere innlastningshøyden til bagasjerommet ved hjelp
av knapper plassert på bakerste vindusstolpe.
Plass og komfort
Seks gode seter der fem av dem frister for
en høneblund.
Alle seks setene om bord har skinntrekk og
Mercedes-Benz’ spesielle hodestøtte som kan
dybdejusteres slik at hodet får god hvile.
Alle setene har armlener, og ryggvinkelen
kan justeres med god klaring til de som
sitter bak. For persontransport av voksne er
det lett å falle for plassen og komforten i
Viano.
I førersetet sørger høyde- og
dybdejusterbart ratt for at det er enkelt å
finne en fornuftig kjørestilling. Sitteputen
er høyderegulerbar i forkant og bakkant, og
det eneste som plaget oss litt var at
utbulingen av dashbordet ved girspaken ikke
var så behagelig å lene benet mot.
Litt høyt lydnivå
Det oppstår lyder i biler med så mye volum
som Viano. Motorlyden slår igjennom av og
til, og mengden veistøy er moderat. Likevel
plages vi litt av den litt dype romlingen
som ofte oppstår i biler av denne typen. Det
vil være vanskelig å gjennomføre en
fornuftig samtale mellom fører og bakerste
passasjer, og radioen har vi en tendens til
å bli skru opp så høyt at det blir slitsomt
over tid.
Best i tredje
Det er mye luft rundt hver enkelt passasjer,
og det er kanskje den største luksusen i
Viano. For passasjerene i andre seterad er
det mye luft, men lite luftemuligheter. Det
er kun foran og i tredje seterad at vinduene
lar seg åpne. Heller ikke koppholdere er det
funnet plass til for de som sitter på rad
to. Over alle setene bak i Viano er det
luftdyser.
Ulempen med så komfortable seter er at de
blir tunge å håndtere. Vi tror ikke det er
gjennomførbart i praksis å sjonglere alt for
mye med disse setene, men det å skyve dem
frem og tilbake på skinnene i gulvet er
enkelt. Det er lett å legge ned ryggen på
setene, og de er også relativt enkle å vippe
fremover.
Nok plass
Bagasjeplassen lider litt på grunn av de
store setene, og det frister som sagt ikke å
lempe dem ut i tide og utide. Likevel er det
ingen vanlige biler som måle seg med volumet
som oppnåes ved å skyve setene så langt frem
som mulig. Her er det også positivt at
Mercedes-Benz kan levere solide bagasjenett
som skiller mennesker fra potensielt farlig
gods.
En ting vi savner, og som nærmest er blitt
en besettelse for de som utvikler
flerbruksbiler, er smarte oppbevaringsrom. I
Viano var det ingen skuffer eller spennende
dashbordrom, og for de i andre seterad er
eneste mulighet for å legge fra seg ting å
bruke gulvet.
Konklusjon og konkurrenter
En direkte konkurrent i
Volkswagen Multivan, og mange
potensielle i den stadig større
flerbruksbilklassen, gjør at
valget ikke er helt låst for deg
med stort behov for å flytte
mennesker.
Vi skal konsentrere oss om den
direkte konkurrenten fra
Volkswagen, men det er verdt å
tenke på flerbruksbilklassen som
tilbyr plass til både seks, syv
og åtte passasjerer i en
prisklasse klart under Viano.
For eksempel koster en Peugeot
807 2.0 HDI fra 426.200 kroner
som syvseter.
Vår Viano koster i
utgangspunktet 552.070 kroner i
utstyrsnivå Ambiente. Blant
ekstrautstyret var automatgir
til 15.450 kroner. Ønsker du for
eksempel en hel benk med plass
til tre passasjerer på andre
eller tredje rad koster det
3.060 kroner ekstra per rad.
Volkswagen Multivan
Volkswagen har valgt å
oppgradere toppmodellen i
Transporter-serien med blant
annet andre fjæringskomponenter
og betydelig mer isolasjon.
Multivan framstår som hakket
bedre lydisolert enn Viano, og
med bedre komfort. Ulempen er at
den også er dyrere. Utgaven som
Volkswagen kaller Caravelle er
nok mer direkte sammenliknbar,
men den har vi ikke dessverre
ikke kjørt den nye utgaven av.
En Volkswagen Multivan med
2,5-liters dieselmotor på 130
hestekrefter og med et
dreiemoment på 340 Nm ved 2.000
o/min koster fra 573.170 kroner,
i Caravelle-utførelse koster
bilen med samme motor 498.660
kroner. Vi har testet en
Multivan med en 174-hesters
versjon av denne motoren, den
starter på 658.190 kroner. Ett
viktig poeng med disse bilene er
at de også er tilgjengelig som
avgiftsgunstige kombinertbiler,
men med mindre fleksibel
innredning.
Konklusjon
Viano er både på innsiden og
utsiden er mer attraktiv bil en
det V-klasse var. Målt mot
Multivan uten å se på prislappen
trekker Viano det korteste
strået, men prisforskjellen er
betydelig. Vi forbeholder oss
derfor retten til vente med å
utrope en vinner til vi har
kjørt Volkswagen Caravelle.
Tekniske data
Utstyr
og
ytelser
|
Mercedes-Benz Viano 220 CDI Ambiente aut |
Pris |
567.520 kr |
|
|
MOTOR/GIRKASSE |
|
Motortype |
R4 |
Slagvolum |
2.148 ccm |
Effekt |
150 hk/3.800 o/min |
Dreiemoment |
330 Nm/1.800 o/min |
Girkasse/Trinn |
Aut/5 |
Drivhjul |
Bak |
Aks. 0-100 km/t |
13,4sek |
Toppfart |
174 km/t |
Drivstoff |
Diesel |
Forbruk (oppgitt) |
8,8 l/mil |
|
|
MÅL/VEKT/DEKK |
|
Egenvekt |
2.040 kg |
Lengde |
4.748 mm |
Bredde |
1.930 mm |
Høyde |
1.875 mm |
Tillatt tilhengervekt |
2.500 kg |
Dekk, standard |
205/65-16 |
Alu. felger |
Ja |
|
|
|
|
SIKKERHET/UTSTYR |
|
Antispinn/Elek. stab. kontroll (ESP) |
Ja/ja |
Kollisjonsputer |
4 stk |
Hodestøtter |
6 stk |
Trepunktsbelter |
6 stk |
Startsperre/Alarm |
Ja/Nei |
Lyktespylere |
Ja |
Sentrallås/Fjernbetjent |
Ja/Ja |
Klimaanlegg/Elektronisk |
Ja/Ja |
El. vindu foran/bak |
Ja/Ja |
Justerbart ratt høyde/lengde |
Ja/Ja |
Radio-CD-spiller |
Ja |
Fartsholder |
Nei |
|
|
GARANTI/SERVICE |
|
Nybilgaranti |
3 år |
Garanti rust/lakk |
1 år/1 år |
Serviceintervall |
45.000 km |
|
|