Mercedes-Benz CLK Cabriolet har et nydelig
interiør og luksus-følelsen er umiddelbart
på plass. Men helt perfekt er bilen ikke.
Hvis du har kjørt C- og E-klasse, vil du
kjenne igjen mange komponenter i
CLK-interiøret. Midtkonsollen er for
eksempel hentet rett fra C-klasse og
instrumentene fra E-klasse. Likevel, litt
personlig identitet har CLK fått. For
eksempel er luftdysene runde og
rattbetjeningsknappene ovale.
Vi synes CLK-interiøret, som preges av
eksklusive materialer og fin
overflatefinish, er vellykket. Skjøtene er
få og smale, og integreringen av de ulike
komponentene forseggjort.
Voldsomt med
ekstrautstyr
Det er imidlertid en stor utfordring å
beskrive interiøret i CLK 200 Kompressor.
Vårt testeksemplar var nemlig satt opp med
ekstrautstyr for ikke mindre enn 200.000
kroner. Det betød blant annet at vi kunne
kose oss med elektrisk justerbare
skinnseter, navigasjon, TV, Bose
stereoanlegg og parkeringssensorer. En CLK
med stoffseter og uten alt dette utstyret,
vil gi et langt mindre eksklusivt inntrykk.
Bilbelte-arm
Det som imidlertid er felles for alle CLK
Cabrioleter, er at de er utrustet med en
svært bred dør, noe som gjør inn- og
utstigning enkelt. Takhøyden er også god,
noe som ikke er en selvfølge for en
kabriolet. Det fireekede
mulitifunksjonsrattet er skinntrukket og
godt å holde i, men litt glatt fordi
fingersporene i bakkant er svært grunne.
Setene kunne gjerne gitt mer korsryggstøtte,
men gir til gjengjeld svært god lår- og
sidestøtte.
Innfestingspunktet for setebeltene befinner
seg langt bak i bilen, men dette problemet
har Mercedes-Benz delvis løst. En arm
beveger seg nemlig automatisk frem med
beltet når man setter seg inn i bilen. Men
et annet problem gjenstår. Under hard
kjøring uten tak tar vinden tak i beltet,
som i sin tur slår på kravebenet.
17 sekunder
Dette leder oss over på taket, som selvsagt
betjenes elektrisk, enten via en knapp i
midtkonsollen eller via nøkkelen. En elegant
prosess som tar rundt 17 sekunder sørger for
at taket gjemmes vekk. Dessverre må dette
gjøres mens bilen står helt stille. I nye
Saab 9-3 Cabriolet kan taket betjenes i
inntil 30 kilometer i timen.
Høye vinduskarmer
Når taket forsvinner vil skuelystne legge
merke til at passasjerene kapsles pent inn
av brede vinduskarmer og lakkerte flater.
Passasjerene vil legge merke til at
vinduskarmene er svært høye, så høye at du
må være ganske høy for å kunne hvile albuen
i karmen. Vi lot oss også overraske over at
siderutene ikke beveger seg helt ned i døren
og at toppen av ruten stikker opp gjennom
karmen. Dermed blir det enda mindre aktuelt
å hvile armen der.
Vindstille
Når du setter i marsj vil du imidlertid
legge merke til at svært lite vind når ned i
kupeen, ikke minst når du sveiver opp de
fire sidevinduene. Hvis du i tillegg
monterer vindavviseren, som er ekstrautstyr,
er det knapt et vindpust som når ned til
forsetepassasjerene. Dermed er CLK en bil
som om ønskelig kan nytes åpen både vår og
høst.
Irriterende bakspeil
Mange kabrioleter har en relativt lav
tverrligger mellom A-stolpene, noe som er
spesielt irriterende for høye personer.
CLK-tverrliggeren er plassert høyt nok til
at den ikke forhindrer sikten fremover.
Bakspeilet derimot, er etter vårt syn
montert for lavt. Speilet stjeler mye av
sikten til høyre, noe som irriterer.
Antenne i frontruten
Hvis du setter taket på igjen, vil du
oppdage at bakruten, som er i glass og
utrustet med varmetråder, er relativt stor.
Dermed er ikke CLK blant de verste bilene å
rygge med. De tradisjonelle pisk-antennene
er nå på vei ut og heller ikke CLK skjemmes
av noen synlig antenne. De fleste biler har
antennen i bakruten, men i CLK har
Mercedes-Benz valgt å plassere den i
frontruten. Kan du gjette hvorfor? (Svar
nederst på siden).
Irriterende
knirkelyder
Selv om CLK-duken bremser dekk- og vindstøy
bedre enn mange andre kabriolet-duker, skal
man være klar over at støynivået blir høyere
enn i modeller med ståltak. Dette merkes
spesielt godt i tunneler, der relativt mye
støy trenger inn. Når vi først er inne på
støy, kan vi også nevne at rattet, som i
vårt eksemplar var elektrisk justerbart,
produserte noen særdeles irriterende
knirkelyder.
Farlige hodestøtter
Sikkerheten er relativt godt ivaretatt.
Blant annet er ESP standardutstyr og begge
sidespeil har dødvinkelsoner. Alle de fire
passasjerplassene har trepunktsbelter og
alle har hodestøtter. Vi er imidlertid litt
skeptiske til disse hodestøttene, som også
fungerer som automatiske veltebøyler.
For det første senkes de automatisk ned når
tar taket tas av og på. Dermed må
passasjerene huske å løfte dem opp, kanskje
flere ganger i løpet av en tur. Det er stor
fare for at dette glemmes, noe som øker
faren for nakkeslengskader ved påkjørsel
bakfra.
For det andre er hodestøttene særdeles
harde. Vi misunner ikke den som smeller
hodet inn i en av disse støttene. Riktignok
reduseres faren for nakkesleng, men samtidig
øker faren for brudd på hjerneskallen. Dette
er rett og slett ikke bra nok,
Mercedes-Benz.
Akseptabel
bakseteplass
Ellers har baksetepassasjerene en relativt
grei tilværelse, biltypen tatt i
betraktning. Takket være de brede dørene er
adgangen til baksetet svært god med taket
nede. Med taket på blir det hele unektelig
litt slitsomt - men vi har vært borti verre.
Takhøyden er litt snau med taket på, men
fordi taket er mykt, er dette til å leve
med. Hvis man sitter rett opp og ned med
bena, er benplassen også grei, fordi man da
nyter godt av utsparringer i forseteryggen.
Men voldsomt romslig er det ikke for høye
personer.
Nedfellbart midtarmlene og egne luftdyser er
på plass, men oppbevaringsrom og koppholdere
er mangelvare. Leselys er selvsagt heller
ikke tilgjengelig.
390 liter
Bagasjeplassen er uvanlig god - det er tross
alt en kabriolet med behov for
oppbevaringsplass til taket vi snakker om.
Bagasjerommet tar unna hele 390 liter, noe
som gjør det fullt mulig for to personer å
stikke av gårde på langtur. Bagasjelokket
åpnes ved hjelp av gassdempere og innvendig
lukkehåndtak er på plass.
Konklusjon og konkurrenter
Mercedes-Benz CLK er dyrere enn
alle sine konkurrenter. Likevel
fortjener den å bli vurdert
blant folk som har en drøy
halvmillion å kjøpe kabriolet
for.
Til tross for enkelte mangler og
forbedringspunkter - nye CLK
Cabriolet gjør et solid
inntrykk. Bilen er ikke bare
vakker å se på, både ut- og
innvendig, den leverer i tillegg
svært høy komfort. Vi tør ikke
være altfor bombastiske uten å
ha testet CLK mot dens
konkurrenter, men har likevel en
følelse av at CLK er den
flotteste kabrioleten i sin
prisklasse.
Problemet er altså prisen -
snaue 546.000 kroner. Dette er
en stiv sum, spesielt med tanke
på at verken automatgir eller
skinninteriør inngår i prisen.
Konkurrentene er tildels svært
mye billigere.
Audi A4
1.8 T Cabriolet
Audis nye kabriolet er i likhet
med CLK en relativt ny bil, som
i tillegg er pen av utseende.
Denne er tilgjengelig med en 1,8
liter stor turbomotor som yter
163 hestekrefter. Med denne
motoren under panseret koster A4
Cabriolet snaue 435.000 kroner,
altså 111.000 kroner mindre enn
Mercedes' alternativ. En rent
fornuftsbasert vurdering vil
konkludere med at A4 dermed er
et langt bedre kjøp.
BMW 320Ci
Cabriolet
BMWs alternativ har en ekte
rekkesekser med 2,2 liter
slagvolum under panseret og er
den raskeste i dette utvalget.
Men bilen begynner å bli
relativt gammel. Motorens store
slagvolum straffes hardt av de
norske avgiftsregimet og bilen
koster dermed 497.000 kroner.
Dette er rundt 50.000 kroner
mindre enn CLK, men hadde vi
hatt råd, ville CLK blitt vårt
valg.
Saab 9-3
2.0t Cabriolet
I september kommer nye 9-3
Cabriolet på markedet. Vi lot
oss imponere over bilen da vi
prøvekjørte den for noen uker
siden. 9-3 er ganske nøyaktig
like stor som CLK og kan by på
litt bedre baksteplass. Den fine
turbomotoren på 175 hestekrefter
passer bilen godt og sørger for
at 9-3 2.0t klarer 0-100 på
respektable 9,0 sekunder.
Prisen, 460.000 kroner, er
såpass mye triveligere enn
CLK-prisen at vi nok hadde
ventet på 9-3.
Volvo C70
2.0 T Cabriolet
Denne gamle overleveren er både
stor og lekker og koster snaue
459.000 kroner. Vi ville
imidlertid ikke valgt å satse på
denne bilen, som sannsynligvis
snart vil gå ut av produksjon,
slik kupé-varianten allerede har
gjort.
Konklusjon
Hadde CLK 200 Kompressor
Cabriolet kostet 470.000 kroner,
ville den uten tvil vært vår
favoritt. Men fordi dette ikke
er tilfelle, ville nok vårt valg
stått mellom Audi A4 og Saab
9-3, to nye og flotte
kabrioleter som kanskje ikke
ruver like mye i terrenget, men
som gir mer kabriolet for
pengene.
Konkurrenter:
pris, motor
|
Pris |
Volum |
hk |
Nm/o/min |
0-100 |
MB CLK
200
Komp.
Cab. |
545 500 |
1 796 |
163 |
240/3.000 |
9,9 |
Audi A4
1.8 T
Cab. |
434 800 |
1 781 |
163 |
225/1.950 |
9,4 |
BMW
320Ci
Cab. |
497 000 |
2 171 |
170 |
210/3.500 |
8,8 |
Saab 9-3
2.0tCab.
Linear* |
460 000 |
1 998 |
175 |
265/2.500 |
9,0 |
Volvo
C70 2.0
T Cab. |
458 900 |
1 984 |
163 |
230/1.800 |
9,9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Konkurrenter:
str., forbruk
|
Lengde |
Bredde |
Høyde |
Forbruk |
MB CLK
200
Komp.
Cab. |
464 |
174 |
141 |
0,88 |
Audi A4
1.8 T
Cab. |
457 |
177 |
139 |
0,85 |
BMW
320Ci
Cab. |
449 |
176 |
137 |
0,94 |
Saab 9-3
2.0tCab.
Linear* |
464 |
175 |
143 |
0,88 |
Volvo
C70 2.0
T Cab. |
472 |
182 |
143 |
0,97 |
|
|
|
|
|
|
|
Tekniske data
CLK 200 Kompressor
Cabriolet koster i
utgangspunktet
545.500 kroner.
Vårt testeksemplar
var i tillegg
utstyrt med
AMG-styling
(35.000),
automatgirkasse
(25.320), Command
betjeningsenhet
(22.420),
skinninteriør
(16.870), Keyless go
(10.790), bixenon
frontlykter
(10.210), TV-tuner
(9.520), minne for
forseter (7.980),
metallic lakk
(7.350),
parkeringssensorer
(6.870), 5-ekede
aluminiumsfelger
(6.660), Bose
stereoanlegg
(5.920),
klimaautomatikk
(5.390), el.
justerbare forseter
(4.390), CD-skifter
(4.130),
sidekollisjonsputer
bak (3.540),
vindfanger (3.070),
aut. nedblendbart
bakspeil (3.010),
garasjeportåpner
(2.280), innfellbare
speil (2.210),
sportsunderstell
(2.170),
hastighetsavhengig
servo (1.950),
skipose (1.590),
beskyttelsesplate
motor (1.010),
mobiltelefonantenne
frontrute (890) og
isofix
barnesetefester
(430), til sammen
200.900 kroner.
Prisen kom dermed
opp i 746.470
kroner.
Utstyr
og
ytelser
|
Mercedes-Benz CLK Cabriolet
200 Kompressor |
Pris uten ekstrautstyr |
545.500 kr |
Pris testbil |
746.470 kr |
|
|
MOTOR/GIRKASSE |
|
Motortype |
R4 |
Slagvolum |
1.796 ccm |
Effekt |
163 hk/5.500 o/min |
Dreiemoment |
240 Nm/3.000 o/min |
Girkasse/Trinn |
Man/6 |
Drivhjul |
Bak |
Aks. 0-100 km/t, man/aut |
9,9/10,5 sek |
Toppfart |
228 km/t |
Drivstoff/tankvolum |
Bensin/62 l. |
Forbruk (oppgitt), man/aut |
0,88/0,89 l/mil (aut) |
Forbruk (vår måling) |
1,36 l/mil (aut) |
|
|
MÅL/VEKT/DEKK |
|
Egenvekt |
1.540 kg |
Lengde |
4.638 mm |
Bredde |
1.740 mm |
Høyde |
1.413 mm |
Bag.rom, baksete oppe/nedfelt |
390/- l. |
Tillatt tilhengervekt |
- |
Dekk, standard |
205/55-16 |
Dekk, testbil |
225/45-17 |
Alu. felger |
Ja |
|
|
SIKKERHET/UTSTYR |
|
Antispinn/Elek. stab. kontroll (ESP) |
Ja/Ja |
Kollisjonsputer |
4 stk |
Hodestøtter |
4 stk |
Trepunktsbelter |
4 stk |
Startsperre/Alarm |
Ja/Ja |
Lyktespylere |
Ja |
Sentrallås/Fjernbetjent |
Ja/Ja |
Klimaanlegg/Elektronisk |
Ja/Ja |
El. vindu foran/bak |
Ja/Ja |
Justerbart ratt høyde/lengde |
Ja/Ja |
Radio/CD-spiller |
Ja/Ja |
Fartsholder |
Ja |
|
|
GARANTI/SERVICE |
|
Nybilgaranti |
3 år |
Garanti rust/lakk |
30 år/1 år |
Serviceintervall |
Ved behov |
|
|