TEST:

MB CLK 200 Kompressor Cabriolet

 
Nye CLK Cabriolet er en revolusjon sammenlignet med forgjengeren, og er uten tvil blant verdens mest komfortable kabrioleter.
 
(225x153 pixel - 13027 bytes)
 
Man kan mene hva man vil om Mercedes-Benz, men de fleste vil være enige om at den tyske bilprodusentens designspråk har vært svært vellykket de siste årene. Dette gjelder ikke minst nye CLK Cabriolet, som etter vårt syn er så vakker at den kan måle seg med såvel sin egen fetter SL som italienske sportsbiler.

Vakre profiler
Fronten domineres av en bred grill med fet stjerne og fire forkrommede spiler. Grillen omkranses av store sammensmeltede frontlykter, som i sin tur danner utgangspunkt for fire nydelige panserprofiler. Disse strekker seg helt frem til den skarpt vinklede frontruten.

Kort overheng
Når bilen iakttas fra siden, vil man legge merke til at det fremre overhenget er relativt kort. Dette, kombinert med store hjulbuer, gir et sportslig og aggressivt preg. Det bakre overhenget er noe lengre, men fordi baklyktene snor seg rundt de bakre hjørnene, gir ikke bilen inntrykk av å være altfor tung i sessen.

Når taket er nede, vil du også legge merke til to elegante forhøyninger i forkant av bagasjelokket. Disse leder frem til baksetepassasjerenes hodestøtter og sørger for å bryte opp linjer som ellers ville blitt i overkant rene.

Stofftak
 

 
Vi mener altså at nye CLK Cabriolet er en vakker bil, et syn som ble forsterket gjennom den positive interessen bilen ble viet av publikum. Det eneste vi har å utsette på CLK Cabriolet når det gjelder design, er taket. Stofftaket klarer nemlig etter vårt syn ikke å leve opp til forventningene som resten av skroget skaper.

Hvis man ser nærmere på kupé-utgaven av CLK, som kom for et drøyt år siden, er det etter vårt syn liten tvil om at CLK kler ståltaket bedre enn stoff. Men til tross for at Mercedes-Benz har utrustet både SLK og SL med ståltak, må altså CLK nøye seg med tekstil.

Lengre enn SL
Nye CLK er 464 centimeter lang og dermed en ganske stor bil. Ja, CLK er faktisk 10 centimeter lengre enn SL og dermed den største cabrioleten i Mercedes-porteføljen. I den sammenheng kan det nevnes at Mercedes-Benz er en av svært få bilfabrikanter som har hele tre toppløse biler i sin modellpalett.
 

Motor og kjøreegenskaper

 
En 1,8-liters motor i en bil som veier 1.540 kilo? Det må da vel bli slapt? Nei, CLK Cabriolet klarer seg faktisk brukbart med sin lille firer.
 

 
(225x169 pixel - 17493 bytes)
 
Det er svært uvanlig at biler som veier mer enn 1,5 tonn utrustes med 1,8-liters motorer. Faktisk var det inntil nylig kun Audi A4 og A6, Seat Alhambra og Volkswagen Sharan som ble solgt med denne kombinasjonen. Felles for de nevnte bilene er imidlertid at 1,8-literen er turboladet, noe som sørger for at motoren kan sammenlignes med en 2,0-liters motor, eller endog en 2,2-liters.

Kompressor-matet
Det samme gjelder motoren i bilen med det misvisende navnet CLK 200. Den mates riktignok ikke av en turbo, men av en kompressor. Denne presser store mengder luft inn i sylindrene og sørger for at den lille 1,8-literen yter respektable 163 hestekrefter og 240 Nm. Sistnevnte er på plass ved 3.000 omdreininger. Det betyr at ytelsene kan måle seg med BMWs seksylindrede 2,2-liter, som yter 170 hestekrefter og 210 Nm ved 3.500 o/min.

Tilstrekkelig
 
(225x128 pixel - 11995 bytes)
 
Selv om vi på forhånd var klar over at 200-motoren yter 163 hestekrefter og at bilen på papiret skal klare 0-100 på 9,9 sekunder med manuell girkasse, må vi innrømme at vi var skeptiske til en så liten motor i en så stor bil. Men det skulle vise seg at vår skepsis var overdrevet.

For til tross for at vårt testeksemplar var utrustet med automatgirkasse, viste det seg at CLK 200 Kompressor Cabriolet er tilstrekkelig motorisert. Motoren trekker godt i øvre del av turtallsregisteret og gir et brukbart skyv helt opp til rødmerkingen ved 6.000 o/min. Hvis du bruker gasspedalen aktivt, er det derfor ikke nødvendig å skape kø med denne bilen. Og forbikjøringer er fullt mulig å gjennomføre.

Flott automatkasse
Mercedes-Benz er blant annet kjent for nydelige automatgirkasser, og femtrinns-kassen i vårt testeksemplar levde opp til forventningene. Ved rolig kjøring merker man knapt at kassen jobber. Det femte trinnet er i tillegg relativt høyt drevet, noe som resulterer i at turellernålen legger seg pent på 2.300 o/min i 100 kilometer i timen. I motorveihastighet skal du derfor lytte svært aktivt for i det hele tatt å høre at motoren går.

Kickdownvillig
 
(225x97 pixel - 9051 bytes)
 
Også ved sportslig kjøring gjør girkassen en svært godt jobb. Den girer raskt både opp og ned og er i tillegg kickdownvillig. Girkassen tillater nemlig nedgiring fra tredje til andregir helt opp til 75 kilometer i timen. Det betyr at man treffer andregiret helt oppe på 5.000 omdreininger.
Det er altså svært lite å utsette på denne girkassen. Hvis vi skulle ønsket oss forbedringer, måtte det være et eget spor for "manuell giring", og at displayet viste hvilket gir man egentlig er inne i.

Tørst
Motoren er altså liten, men spesielt gjerrig er den ikke, i hvert fall ikke i kombinasjon med automatgirkasse. Vi målte et forbruk på 1,36 liter per mil ved aktiv blandet forbruk, noe som er relativt mye. Oppgitt blandet forbruk med manuell girkasse er mer akseptable 0,88 liter per mil.

Bra hjuloppheng
Det er ikke bare girkassene til Mercedes-Benz som er kjent for å levere høy komfort. Det samme gjelder hjulopphengene. Vårt testeksemplar var satt opp med sportsunderstell - likevel opplevde vi en kjørecomfort som ikke er langt unna det vi opplever i E-klasse. Ujevnheter pareres på en forbilledlig måte og den gode svevefølelsen er på plass, også over brostein, trikkeskinner og broskjøter. Sportsundertellet betyr imidlertid at demperne bunner noe tidligere når hullene i veibanen blir for dype.

Må gjetes
 
(225x102 pixel - 9602 bytes)
 
Vi er glad i direkte styring og kunne som vanlig ønsket oss en fastere og tyngre styring. Når det er sagt, så er styringen presis når den først er i inngrep. I tillegg har bilen en imponerende svingradius.

Når vi først er inne på styringen, må vi nevne at bilen til vår overraskelse er litt plaget av sporing på dårlig underlag. Vi opplevde flere ganger at bilen måtte gjetes på dårlig vei, noe vi svært sjeldent opplever i Mercedes-Benz-modeller. Vanligvis har Mercedes-modeller svært god retningsstabilitet.

Cruiser
CLK Cabriolet kan kanskje se ut som en sportsbil, men er det egentlig ikke. CLK er i første rekke en cruiser, en rolle den fyller usedvanlig godt. Det er ikke dermed sagt at ikke CLK Cabriolet kan kjøres fort. Til å være en toppløs bil takler den nemlig sideveis krefter godt. Sportsunderstellet sørger for at krenging ikke er noe problem og den tunge og lave bilen ligger godt på veien.

CLK er selvsagt bakhjulsdrevet, men med automatgir og den minste motoren under panseret, er det liten fare for at den skal gå ut i spinn. Det er mulig å få bilen til å komme med hekken på sommerføre, men da skal du kjøre hardt i svingene. Lar du det elektroniske stabilitetsprogrammet (ESP) være aktivert, blir bilen enda tryggere.

Kraftige bremser
 
(225x138 pixel - 11767 bytes)
 
Bremseredskapen består av fire store skiver, hvorav de fremste er ventilert. Bremsene er lette å dosere og gjør en flott jobb. Bilen oppfører seg, ikke uventet, svært stabilt ved nødbremsing. Bremsekraftfordeleren (EBD) jobber forbilledlig og sørger for at bilen holder kursen føreren har bestemt, selv om bremsepedalen er i bunn. Vi nevner også fotbrekket, som etter vårt syn er et minus, og den akustiske fotbrekkvarsleren, som er et pluss.
 

 


 

Plass og komfort
 
Mercedes-Benz CLK Cabriolet har et nydelig interiør og luksus-følelsen er umiddelbart på plass. Men helt perfekt er bilen ikke.
 
(225x169 pixel - 14034 bytes)
 
 
Hvis du har kjørt C- og E-klasse, vil du kjenne igjen mange komponenter i CLK-interiøret. Midtkonsollen er for eksempel hentet rett fra C-klasse og instrumentene fra E-klasse. Likevel, litt personlig identitet har CLK fått. For eksempel er luftdysene runde og rattbetjeningsknappene ovale.

Vi synes CLK-interiøret, som preges av eksklusive materialer og fin overflatefinish, er vellykket. Skjøtene er få og smale, og integreringen av de ulike komponentene forseggjort.

Voldsomt med ekstrautstyr
Det er imidlertid en stor utfordring å beskrive interiøret i CLK 200 Kompressor. Vårt testeksemplar var nemlig satt opp med ekstrautstyr for ikke mindre enn 200.000 kroner. Det betød blant annet at vi kunne kose oss med elektrisk justerbare skinnseter, navigasjon, TV, Bose stereoanlegg og parkeringssensorer. En CLK med stoffseter og uten alt dette utstyret, vil gi et langt mindre eksklusivt inntrykk.

Bilbelte-arm
 
(225x169 pixel - 12783 bytes)
 
Det som imidlertid er felles for alle CLK Cabrioleter, er at de er utrustet med en svært bred dør, noe som gjør inn- og utstigning enkelt. Takhøyden er også god, noe som ikke er en selvfølge for en kabriolet. Det fireekede mulitifunksjonsrattet er skinntrukket og godt å holde i, men litt glatt fordi fingersporene i bakkant er svært grunne.

Setene kunne gjerne gitt mer korsryggstøtte, men gir til gjengjeld svært god lår- og sidestøtte.

Innfestingspunktet for setebeltene befinner seg langt bak i bilen, men dette problemet har Mercedes-Benz delvis løst. En arm beveger seg nemlig automatisk frem med beltet når man setter seg inn i bilen. Men et annet problem gjenstår. Under hard kjøring uten tak tar vinden tak i beltet, som i sin tur slår på kravebenet.

17 sekunder
Dette leder oss over på taket, som selvsagt betjenes elektrisk, enten via en knapp i midtkonsollen eller via nøkkelen. En elegant prosess som tar rundt 17 sekunder sørger for at taket gjemmes vekk. Dessverre må dette gjøres mens bilen står helt stille. I nye Saab 9-3 Cabriolet kan taket betjenes i inntil 30 kilometer i timen.

Høye vinduskarmer
Når taket forsvinner vil skuelystne legge merke til at passasjerene kapsles pent inn av brede vinduskarmer og lakkerte flater. Passasjerene vil legge merke til at vinduskarmene er svært høye, så høye at du må være ganske høy for å kunne hvile albuen i karmen. Vi lot oss også overraske over at siderutene ikke beveger seg helt ned i døren og at toppen av ruten stikker opp gjennom karmen. Dermed blir det enda mindre aktuelt å hvile armen der.

Vindstille
 
(225x169 pixel - 12366 bytes)
 
Når du setter i marsj vil du imidlertid legge merke til at svært lite vind når ned i kupeen, ikke minst når du sveiver opp de fire sidevinduene. Hvis du i tillegg monterer vindavviseren, som er ekstrautstyr, er det knapt et vindpust som når ned til forsetepassasjerene. Dermed er CLK en bil som om ønskelig kan nytes åpen både vår og høst.

Irriterende bakspeil
Mange kabrioleter har en relativt lav tverrligger mellom A-stolpene, noe som er spesielt irriterende for høye personer. CLK-tverrliggeren er plassert høyt nok til at den ikke forhindrer sikten fremover. Bakspeilet derimot, er etter vårt syn montert for lavt. Speilet stjeler mye av sikten til høyre, noe som irriterer.

Antenne i frontruten
 
(225x138 pixel - 8683 bytes)
 
Hvis du setter taket på igjen, vil du oppdage at bakruten, som er i glass og utrustet med varmetråder, er relativt stor. Dermed er ikke CLK blant de verste bilene å rygge med. De tradisjonelle pisk-antennene er nå på vei ut og heller ikke CLK skjemmes av noen synlig antenne. De fleste biler har antennen i bakruten, men i CLK har Mercedes-Benz valgt å plassere den i frontruten. Kan du gjette hvorfor? (Svar nederst på siden).

Irriterende knirkelyder
Selv om CLK-duken bremser dekk- og vindstøy bedre enn mange andre kabriolet-duker, skal man være klar over at støynivået blir høyere enn i modeller med ståltak. Dette merkes spesielt godt i tunneler, der relativt mye støy trenger inn. Når vi først er inne på støy, kan vi også nevne at rattet, som i vårt eksemplar var elektrisk justerbart, produserte noen særdeles irriterende knirkelyder.

Farlige hodestøtter
 
(225x169 pixel - 11667 bytes)
 
Sikkerheten er relativt godt ivaretatt. Blant annet er ESP standardutstyr og begge sidespeil har dødvinkelsoner. Alle de fire passasjerplassene har trepunktsbelter og alle har hodestøtter. Vi er imidlertid litt skeptiske til disse hodestøttene, som også fungerer som automatiske veltebøyler.

For det første senkes de automatisk ned når tar taket tas av og på. Dermed må passasjerene huske å løfte dem opp, kanskje flere ganger i løpet av en tur. Det er stor fare for at dette glemmes, noe som øker faren for nakkeslengskader ved påkjørsel bakfra.

For det andre er hodestøttene særdeles harde. Vi misunner ikke den som smeller hodet inn i en av disse støttene. Riktignok reduseres faren for nakkesleng, men samtidig øker faren for brudd på hjerneskallen. Dette er rett og slett ikke bra nok, Mercedes-Benz.

Akseptabel bakseteplass
Ellers har baksetepassasjerene en relativt grei tilværelse, biltypen tatt i betraktning. Takket være de brede dørene er adgangen til baksetet svært god med taket nede. Med taket på blir det hele unektelig litt slitsomt - men vi har vært borti verre.

Takhøyden er litt snau med taket på, men fordi taket er mykt, er dette til å leve med. Hvis man sitter rett opp og ned med bena, er benplassen også grei, fordi man da nyter godt av utsparringer i forseteryggen. Men voldsomt romslig er det ikke for høye personer.
Nedfellbart midtarmlene og egne luftdyser er på plass, men oppbevaringsrom og koppholdere er mangelvare. Leselys er selvsagt heller ikke tilgjengelig.

390 liter
 
(225x169 pixel - 14616 bytes)
 
Bagasjeplassen er uvanlig god - det er tross alt en kabriolet med behov for oppbevaringsplass til taket vi snakker om. Bagasjerommet tar unna hele 390 liter, noe som gjør det fullt mulig for to personer å stikke av gårde på langtur. Bagasjelokket åpnes ved hjelp av gassdempere og innvendig lukkehåndtak er på plass.

 

 


 

Konklusjon og konkurrenter
 
Mercedes-Benz CLK er dyrere enn alle sine konkurrenter. Likevel fortjener den å bli vurdert blant folk som har en drøy halvmillion å kjøpe kabriolet for.
 
(225x169 pixel - 12045 bytes)
 
Til tross for enkelte mangler og forbedringspunkter - nye CLK Cabriolet gjør et solid inntrykk. Bilen er ikke bare vakker å se på, både ut- og innvendig, den leverer i tillegg svært høy komfort. Vi tør ikke være altfor bombastiske uten å ha testet CLK mot dens konkurrenter, men har likevel en følelse av at CLK er den flotteste kabrioleten i sin prisklasse.

Problemet er altså prisen - snaue 546.000 kroner. Dette er en stiv sum, spesielt med tanke på at verken automatgir eller skinninteriør inngår i prisen. Konkurrentene er tildels svært mye billigere.

Audi A4 1.8 T Cabriolet
Audis nye kabriolet er i likhet med CLK en relativt ny bil, som i tillegg er pen av utseende. Denne er tilgjengelig med en 1,8 liter stor turbomotor som yter 163 hestekrefter. Med denne motoren under panseret koster A4 Cabriolet snaue 435.000 kroner, altså 111.000 kroner mindre enn Mercedes' alternativ. En rent fornuftsbasert vurdering vil konkludere med at A4 dermed er et langt bedre kjøp.

BMW 320Ci Cabriolet
BMWs alternativ har en ekte rekkesekser med 2,2 liter slagvolum under panseret og er den raskeste i dette utvalget. Men bilen begynner å bli relativt gammel. Motorens store slagvolum straffes hardt av de norske avgiftsregimet og bilen koster dermed 497.000 kroner. Dette er rundt 50.000 kroner mindre enn CLK, men hadde vi hatt råd, ville CLK blitt vårt valg.

Saab 9-3 2.0t Cabriolet
I september kommer nye 9-3 Cabriolet på markedet. Vi lot oss imponere over bilen da vi prøvekjørte den for noen uker siden. 9-3 er ganske nøyaktig like stor som CLK og kan by på litt bedre baksteplass. Den fine turbomotoren på 175 hestekrefter passer bilen godt og sørger for at 9-3 2.0t klarer 0-100 på respektable 9,0 sekunder. Prisen, 460.000 kroner, er såpass mye triveligere enn CLK-prisen at vi nok hadde ventet på 9-3.

Volvo C70 2.0 T Cabriolet
Denne gamle overleveren er både stor og lekker og koster snaue 459.000 kroner. Vi ville imidlertid ikke valgt å satse på denne bilen, som sannsynligvis snart vil gå ut av produksjon, slik kupé-varianten allerede har gjort.

Konklusjon
 
(225x111 pixel - 10678 bytes)
 
Hadde CLK 200 Kompressor Cabriolet kostet 470.000 kroner, ville den uten tvil vært vår favoritt. Men fordi dette ikke er tilfelle, ville nok vårt valg stått mellom Audi A4 og Saab 9-3, to nye og flotte kabrioleter som kanskje ikke ruver like mye i terrenget, men som gir mer kabriolet for pengene.

 

   

Konkurrenter: pris, motor
 
  Pris Volum hk Nm/o/min 0-100
MB CLK 200 Komp. Cab. 545 500 1 796 163 240/3.000 9,9
Audi A4 1.8 T Cab. 434 800 1 781 163 225/1.950 9,4
BMW 320Ci Cab. 497 000 2 171 170 210/3.500 8,8
Saab 9-3 2.0tCab. Linear* 460 000 1 998 175 265/2.500 9,0
Volvo C70 2.0 T Cab. 458 900 1 984 163 230/1.800 9,9
           
* Kommer ikke før i september, foreløpig pris

 
Konkurrenter: str., forbruk
 
  Lengde Bredde Høyde Forbruk
MB CLK 200 Komp. Cab. 464 174 141 0,88
Audi A4 1.8 T Cab. 457 177 139 0,85
BMW 320Ci Cab. 449 176 137 0,94
Saab 9-3 2.0tCab. Linear* 464 175 143 0,88
Volvo C70 2.0 T Cab. 472 182 143 0,97
         
* Kommer ikke før i september

 

 


 
                                                Tekniske data
 
CLK 200 Kompressor Cabriolet koster i utgangspunktet 545.500 kroner.

Vårt testeksemplar var i tillegg utstyrt med AMG-styling (35.000), automatgirkasse (25.320), Command betjeningsenhet (22.420), skinninteriør (16.870), Keyless go (10.790), bixenon frontlykter (10.210), TV-tuner (9.520), minne for forseter (7.980), metallic lakk (7.350), parkeringssensorer (6.870), 5-ekede aluminiumsfelger (6.660), Bose stereoanlegg (5.920), klimaautomatikk (5.390), el. justerbare forseter (4.390), CD-skifter (4.130), sidekollisjonsputer bak (3.540), vindfanger (3.070), aut. nedblendbart bakspeil (3.010), garasjeportåpner (2.280), innfellbare speil (2.210), sportsunderstell (2.170), hastighetsavhengig servo (1.950), skipose (1.590), beskyttelsesplate motor (1.010), mobiltelefonantenne frontrute (890) og isofix barnesetefester (430), til sammen 200.900 kroner.

Prisen kom dermed opp i 746.470 kroner.

 
Utstyr og ytelser
 
  Mercedes-Benz CLK Cabriolet
200 Kompressor
Pris uten ekstrautstyr 545.500 kr
Pris testbil 746.470 kr
   
MOTOR/GIRKASSE  
Motortype R4
Slagvolum 1.796 ccm
Effekt 163 hk/5.500 o/min
Dreiemoment 240 Nm/3.000 o/min
Girkasse/Trinn Man/6
Drivhjul Bak
Aks. 0-100 km/t, man/aut 9,9/10,5 sek
Toppfart 228 km/t
Drivstoff/tankvolum Bensin/62 l.
Forbruk (oppgitt), man/aut 0,88/0,89 l/mil (aut)
Forbruk (vår måling) 1,36 l/mil (aut)
   
MÅL/VEKT/DEKK  
Egenvekt 1.540 kg
Lengde 4.638 mm
Bredde 1.740 mm
Høyde 1.413 mm
Bag.rom, baksete oppe/nedfelt 390/- l.
Tillatt tilhengervekt -
Dekk, standard 205/55-16
Dekk, testbil 225/45-17
Alu. felger Ja
   
SIKKERHET/UTSTYR  
Antispinn/Elek. stab. kontroll (ESP) Ja/Ja
Kollisjonsputer 4 stk
Hodestøtter 4 stk
Trepunktsbelter 4 stk
Startsperre/Alarm Ja/Ja
Lyktespylere Ja
Sentrallås/Fjernbetjent Ja/Ja
Klimaanlegg/Elektronisk Ja/Ja
El. vindu foran/bak Ja/Ja
Justerbart ratt høyde/lengde Ja/Ja
Radio/CD-spiller Ja/Ja
Fartsholder Ja
   
GARANTI/SERVICE  
Nybilgaranti 3 år
Garanti rust/lakk 30 år/1 år
Serviceintervall Ved behov